Instrumenti promjene: kako orkestar može promijeniti živote

Simfonijski orkestar Baltimorea, osnovan prije više od sto godina, osnovan je 1916. pod upravom grada, no 1942. godine postao je privatna institucija. Trenutno ovaj simfonijski orkestar radi sa školama u nepovoljnom položaju kako bi svima omogućio pristup muzici.

To pokazuje da se svijet orkestara promijenio u zadnjih stotinu godina, i da se više ne radi o konzervativnim i elitističkim pristupima muzici, koji se simfonijskim orkestrima obično pripisuje.

Iako se očuvanje tradicije smatra glavnim ciljem svakog orkestra, bilo da se radi o repertoaru ili čak o odjeći u kojoj muzičari sviraju, baltimorski simfonijski orkestar pokušava razdrmati okoštale svjetonazore te djelomično uvesti promjenu.

Ljubav prema glazbi

Početna namjena simfonijskog orkestra bila je okupljanje ljudi zbog njihove ljubavi prema muzici te društvena angažiranost pripadnika; nije se radilo toliko o usavršavanju umjetničke izvedbe, koliko o sudjelovanju u zajedničkom iskustvu s ostalim ljudima. Simfonijski orkestar Baltimorea, vođen ovom osnovnom mišlju, pokušava se povezati s gradskom zajednicom na još konkretniji način.

Stanovništvo Baltimorea je raznoliko, no ta raznovrsnost ne odražava se i u gradskom simfonijskom orkestru; 60% građana Baltimorea su afro-američkog podrijetla, dok su članovi simfonijskog orkestra većinom bijelci. Stoga je kao prva inicijativa pokrenut projekt pod nazivom OrchKids, utemeljen na činjenici da crnačka djeca nemaju jednake mogućnosti naučiti svirati instrumente kao i bjelačka, što je razlog zašto ne grade muzičke karijere.

Članovi orkestra pokrenuli su pilot-program u satnici nakon škole s učenicima prvih razreda osnovne škole. No, kad su ušli u razrede odabranih škola, shvatili su da se njihova akcija ne može svesti samo na učenje djece kako da sviraju muzičke instrumente. Najprije su odlučili da će, za početak, pokušati samo očistiti školu i to je bio trenutak u kojem su se definitivno potvrdile razlike u mogućnostima koje imaju crnačka djeca.

Osim manjka higijenskih uvjeta, glazbenici su primijetili i pomanjkanje zdrave prehrane, ali i kronično nisku razinu pismenosti, pa su organizirali svakodnevnu dostavu zdrave organske hrane i izvanškolsku obrazovnu djelatnost za svoje štićenike.